2-2-2-opstillingen er som udgangspunkt mere offensiv end de andre grundopstillinger (2-3-1 og 3-2-1). Den rummer nogle muligheder, når man anvender den fleksibelt både offensivt og defensivt. Men der ligger også risiko for, at der at man mister sammenhæng imellem rækkerne og kommer i undertal på midtbane eller i forsvar, hvis spillere bliver hængende fremme og bliver overspillet.
![]() |
2-2-2 grundopstilling. |
Offensiv variation af 2-2-2
En fleksibel brug af 2-2-2, hvor der lægges et højt præs på modstanderen enten med bold eller som præs, når modstanderen har bolden er vist nedenfor.![]() |
Offensiv variant af 2-2-2-opstilling (rød). Her vist sat op imod en 3-2-1 opstilling. |
Defensive variationer af 2-2-2
2-2-2-opstillingen rummer flere risikomomenter. Når modstanderen har bolden kan den offensive variant bruges til at lægge et høj præs, men det kræver energi og højt løbepensum fra alle spillere. Der er risiko for, at der at man mister sammenhæng imellem rækkerne og kommer i undertal på midtbane eller i forsvar og bliver overspillet. Det vil specielt være tilfældet, hvis angriberne bliver hængende fremme og ikke deltager defensivt. Nedenfor er vist opstilling, hvor løber baner for en modstander er tegnet ind. De fleste vil se, at der er mange muligheder for at komme i undertal på midtbane eller i forsvaret.![]() |
Defensiv variant af 2-2-2-opstilling (rød) imod en 3-2-1 (gul). Selv om de to angribere er trukket med tilbage, så bør det være tydeligt for de fleste at rød nemt kan komme i undertal i flere zoner. |
2-2-2 varianten kræver at i hvert fald en af angriberne trækker ned og deltagere i det defensive arbejde som vist nedenfor. Det giver en væsentlig bedre chance for ikke at kommer i undertal på midtbanen eller i forsvar, når modstanderen har bolden.
![]() |
Defensiv variant af 2-2-2, hvor en af angriberne trækker tilbage for at understøtte midtbanen i det defensive arbejde. Det giver væsentlig mindre chance for at kommer i undertal. |
Grundopstillinger
3-2-1 varianter
Tactical-board (tegneprogram)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar